lördag 25 juli 2015

Podd 96: Karl Borglund - Den svenske boktryckaren i Norges kamp mot Hitler

Podd 96. I detta avsnitt pratar jag, Ronie Berggren, med min bloggkollega Erik Bylund om min nya bok "Karl Borglund - Den svenske boktryckaren i Norges kamp mot Hitler".

En för mig personlig berättelse om min extrafarmor Grete och hennes pappa, boktryckaren Karl Borglund som samarbetade med den norske motståndsmannen Max Manus i kampen mot den nazistiska ockupationen av Norge. En bok som lägger en saknad pusselbit i forskningen om svenska insatser under andra världskriget.

Militärhistorikern Lars Gyllenhaal har vänligt nog skrivit ett förord:

”Norge är vår mesta granne, ... ändå finns det stora luckor i kunskapen om hur vi i Sverige ställde upp när det var som allra värst hos våra grannar. Ronie Berggren bidrar här till att väcka den nästan bortglömda motståndsandan till liv.”


En bok jag förstås gärna önskar att alla ni som lyssnar också köper och läser =)



Trailern till "Max Manus":

Här också trailern till filmen Max Manus. 25 sekunder in, syns omslaget till "Vi Vil Oss Et Land", som Karl Borglund alltså tryckte:



Mer om boken/berättelsen:

Och här också en artikel om Borglund, som jag skrev i Allehanda.se den 9 april 2015, dvs på 75-årsdagen av den tyska invasionen.

Var boken kan köpas:

Här några länkar dit boken kan köpas: Adlibris, Bokus, CDON.

Går också att köpa i Finland och Norge:

Boken går också att köpa i Finland (inte helt orelevant eftersom Max Manus också stred i Finland) på Adlibris finska sektion, samt i Norge på Adlibris norska sektion.

Se även tidigare inlägg:

Podd 72: Lars Gyllenhaal om Sverige under Andra Världskriget 20150321

Inga kommentarer: