onsdag 24 juni 2015

Bobby Jindal pålyser presidentkandidatur

Louisianas guvernör Bobby Jindal pålyste idag att han kommer att kandidera till president 2016. Här intervjuas han på Fox News inför pålysningen:



Och här en tweet han släppte direkt innan talet:



Och här ett klipp från talet, där han talade tydligt, fokuserat och mycket mer moget än han gjorde den där gången 2009. Han talar som en presidentkandidat och gav några väl avvägda pikar mot sin huvudkonkurrent - Jeb Bush.



Och här hela talet på Fox news:



Jindal gör sin pålysning ungefär parallellt med att skriverierna om honom inte varit de bästa. 2008 och 2009 spåddes Bobby Jindal vara republikanernas stora stjärna - republikanernas motsvarighet till Obama.

I opinionsmätningarna inför 2016 ligger han dock på botten, och även i hans hemstat Louisiana där han är guvernör, har opinionssiffrorna dalat.

Här skriver Andrew Romano på Yahoo News en artikel om Jindals- om inte fall, så likväl dalande till botten.

Många menar att fallet började redan i och med hans fåniga respons på Obamas state of the union-tal 2009 (se talet här, och min kommentar här).

I Yahoo-artikeln säger dock Pearson Cross, statsvetarprofessor vid University of Louisiana, att det var betydligt mer än så som blev början på Jindals fall: han lät sina politiska ambitioner komma i vägen för sina policy-beslut.

“Jindal’s fiscal policy has created some real hard times here,” Cross explains. “The feeling is that he has governed to please people outside Louisiana — that we’ve become an afterthought.”


Romano ser också en förändring mellan Jindal 2008 och Jindal av idag.

Här skriver även Washington Post om hur de menar att Jindal inte har speciellt mycket kontakt med de indiska rötter han väldigt ofta pratar om.

Och här skriver McClatchy om att Jindal, trots att folk numera tvivlar på honom, så har han likväl själv en tro - en tro på att kunna vinna landets evangelikala väljare.

Allt har inte gått spikrakt ifråga om Jindals möjligheter 2016. Nu är han dock kandidat på riktigt, hans tal var bra och han har i mitt tycke faktiskt ganska goda chanser att framställa sig i betydligt bättre dager än vad den senaste tidens skriverier gjort gällande.

Det fanns en tid när jag hejade på Bobby Jindal rejält - det gör jag fortfarande. Och även om jag ogillar hans pikar mot Jeb Bush hoppas jag han tar sig fram på spelfältet. Och han har faktiskt goda chanser att hamna på min topp 3-lista (Bush, Walker, Jindal).

Källor: CBS, Fox News

Se även tidigare inlägg:

Podd 85: Presidentvalet 2016 - Del 10: Jeb vs Hillary - Rond 1 20150615

------------

Ett av mina första inlägg om Bobby Jindal (som så här i efterhand måste sägas visa lite på kvalitén på den här bloggen - jag var långt före svensk media):

Bobby Jindal 4 President! 20080723

Inga kommentarer: