lördag 23 augusti 2014

Podd 50: Amerikanska Nyhetsanalyser - en tillbakablick

Podd 50. Amerikanska nyhetsanalyser har funnits sedan 2008 och är en blogg och en podcast som drivs på helt frivillig och oberoende basis med utgångspunkt i att vi - som i grunden är/varit unga studenter - tröttnat på vänsterpräglade svenska akademiska lärosäten och vänsterpräglad svensk media när det kommer till USA-rapportering. Något som resulterat i en flitig blogg- och poddverksamhet.

För några dagar sedan nådde Amerikanska nyhetsanalyser upp till 12 000 bloggposter och med detta poddavsnitt når vi också upp till avsnitt 50.

Det firas med en liten tillbakablick på vår historia, där Ronie Berggren, Erik Bylund och Simon Sörestam pratar om USA-intresset, bloggandet och poddandet under de ganska roliga och intressanta år som varit.

Ni som läst och lyssnat under en kortare eller längre tid är varmt välkomna att också ni skriva här i kommentarsfältet om ert eget förhållande till Amerikanska nyhetsanalyser. Det vore nämligen skoj att stämma av lite i ett läge som detta. Här är avsnitt 50:



Tidigare avsnitt hittas enklast på iTunes - eller i poddarkivet:

Se även tidigare inlägg:

Nu 12 000 bloggposter 20140810

Bloggåret 2013 och vad som väntar 2014 20131231

3 kommentarer:

Kristoffer sa...

Hej,

Tack för en fantastisk lärorik och intressant podd. Jag skriver podd för medans jag lyssnat på de flesta av era poddar har jag inte lika flitig läst bloggen.

En fråga som ni säkert fått tidigare: varför uttalar ni Obamas namn så konstigt i podden ? Ni som ser så mycket amerikanska nyheter etc måste ju veta att sättet ni uttalar hans efternamn inte alls låter så som det uttalas i USA, av amerikaner, på engelska. Jag var irriterad över detta redan 2008 när SVT och SR först började tala om honom men att ni, experterna, fortfarande uttalar Obama som ObÄma är smått bisarrt. Om inte det hela är på skoj förstås för att retas.

Tack igen för en härlig podd


Ronie Berggren sa...

Tack för berömmet, jättekul att höra :)

Vet faktiskt inte varför jag kör det uttalet. Det fungerar bra med svenskan förmodar jag, och är ju ganska vedertaget också.

John sa...

Hej Kristoffer!

Kul att du uppskattar poddarna. Jag beklagar det felaktiga uttalet - grejen är att poddarna är väldigt improviserade (vi har aldrig något script utan på sin höjd stödpunkter), vilket gör att det oftast går "lite snabbt" och man tänker inte på att justera uttalet vilket leder till svengelska.

Hoppas du gillar den senaste podden där jag är med och diskuterar Eurozonens framtid.

Mvh,
/John Gustavsson