tisdag 26 november 2013

Niall Ferguson om Sverige, Europa och USA

I Magasinet Neo intervjuas här historikern Niall Ferguson, i en lång och mycket intressant intervju om sin syn på Sverige, Europa och USA.

Ferguson är från Skottland men bosatt i USA där han är professor i historia vid Harvard. Han har skrivit många bästsäljande böcker som te x "Civilization, the West and the Rest" där han försöker förklara varför Europa blev rikare och mäktigare än resten av världen. Han är också gift med Ayaan Hirsi Ali och arbetade 2008 för John McCain. I somras besökte han också Almedalsveckan.

I intervjun pratar han om problemen med svensk invandringspolitik, det stängda debattklimatet och mycket annat. Han är pessimistisk till Europa som har problem såväl med icke-integrerad invandring som med ett överstatligt EU och EMU, och säger i intervjun:

– Europas problem är mer svårlösta. Först har vi något dysfunktionellt i form av EU, sedan har vi något ännu mer dysfunktionellt i form av valutaunionen. Det är en katastrof i sig. Man kan inte vara lite gravid. Antingen är man en federal stat, eller så är man inte det. Bara det att ha en valutaunion utan en federal skattepolitik är omöjligt. Och det här sade vi på 1990-talet när genierna i Bryssel tyckte det var en lysande idé att ha en gemensam valuta. Det var klokt av Sverige att inte hoppa på tåget. Lyckosamt, för er ekonomiska situation skulle vara betydligt värre om ni hade gått med. Men det är en röra som amerikanarna inte har.


– Utöver detta har man katastrofen med icke-integrerade invandrare. Låt mig vara tydlig med det här: Jag är invandrare själv, och jag har inget emot invandring. Problemet med Europa är att man inte kan hantera och integrera invandrare. Och det här misslyckandet kommer att ha katastrofala följder framöver, utan tvivel. Jag tror inte det finns något som oroar mig mer. När jag ser hur europeiska städer har utvecklats, ser jag enbart problem framför oss. Och, du vet, det vi såg i Stockholms förorter nyligen är bara ett mycket begränsat exempel på den typ av problem vi kommer att få se i större städer framöver. Tänk bara på Paris.


Hela intervjun kan läsas här.

Niall Ferguson är för mig faktiskt en helt ny upptäckt. Jag kände inte till honom alls innan jag stötte på denna artikel, men ska med stort intresse försöka sätta mig in lite mer i honom. Av det jag läst i artikeln och sett på YouTube verkar han dock vara en mycket viktig och spännande akademisk röst som jag är väldigt glad för att nu ha fått upptäcka.

Här ett inslag på Bloomberg från i vintras där han talar om Margaret Tatcher:



Källa: Magasinet Neo

2 kommentarer:

Ingenjören sa...

Niall Ferguson är en helt ok historiker. Som nutidskommentator är han dock helt värdelös: http://delong.typepad.com/sdj/2013/07/does-niall-ferguson-really-still-think-inflation-is-10year-right-now.html

Dock har han en stil som gör att de mer lättlurade köper det han säger, för även när han snackar total jävla goja så gör han det på ett övertygande sätt.

Ronie Berggren sa...

Intressant, tack för länken!