tisdag 18 september 2012

Den amerikanska vargstammen tillbaka i full styrka

Jag har i en del tidigare inlägg skrivit om USA:s rika och mycket spännande djur- och naturliv. USA är ett spännande land eftersom klimatet och djurlivet är så oerhört varierande.

Men precis som på många andra ställen i världen har somliga djur varit på randen till utrotning. Här skriver dock Washington Post en mycket läsvärd artikel om hur den amerikanska vargstammen gjort come-back, och nu strukits från listan över utrotningshotade djur - vilket öppnar upp för legalisering av vargjakt igen.

I 300 år gjorde amerikanska pälsjägare och boskapsskötare vad de kunde för att utrota vargarna, något de lyckades väldigt bra med. När gråvargen listades som en utrotningshotad art 1973 fanns bara några hundra vargar kvar i USA:s 48 sammansatta delstater (dvs Hawaii och Alaska exkluderade). Idag har den vargstammen ökat till omkring 6000 (vilket dock kan jämföras med Alaska där det enbart där finns mellan 7700 och 11200 vargar).

Obama-administrationen har därför beslutat att förklara alla amerikanska vargstammar, med undantag för mexikansk gråvarg i New Mexico och Arizona, samt rödvarg i North Carolina, som fullt återhämtade från de årtionden när de var på randen till utrotning. En återhämtning Fish and Wildlife Service Director betraktar som en stor framgång.

Olika delstater kommer nu från och med 1 oktober att tillåta jakt i olika utsträckning, vilket dock väcker blandade känslor.

“It’s hard to fathom that you can be deserving of federal protection under the Endangered Species Act on September 30 and on October 1 be open fire,” säger Jamie Rappaport Clark, president för Defenders of Wildlife.


Jaktförespråkarna förklarar dock att det inte handlar om någon ny utrotningsjakt - och vetenskapsmän förklarar att den ökade vargstammen även fört med sig fler goda effekter. Bland annat har Aspen-träden i Yellowstone återhämtat sig pg a att vargarna håller älgarna i schack, och sedan vargar introducerades på 1990-talet har förstörelse av de största träden sjunkit med 75%. Vilket i sin tur ledde till en större växtlighet, vilket resulterade i fler såväl bävrar som bisonoxar.

Vargarna är dock fortfarande ett omdiskuterat ämne. Och alla gillar dem inte. För drygt två år sedan inträffade även en vargattack i Alaska där en person dödades, något Fox News här rapporterar om:



Se även följande artikel i SVD om incidenten.

Här en annan historia om en varg på rymmen från Minnesota Zoo, där en entusiastisk ung vargfantast fick en skymt på nära håll. Tyvärr var zoo-skötarna dock tvunga att skjuta vargen, något NBC News här rapporterar om:

Visit NBCNews.com for breaking news, world news, and news about the economy



I artikeln i Washington Post konstaterar Jamie Rappaport Clark, president för Defenders of Wildlife:

“We have to find a way to balance the needs of nature with the needs of humans.”


Den balansen är förstås av yttersta vikt att hitta. I USA måste det dock sägas att man kommit väldigt långt, inte bara ifråga om vargar utan ifråga om balans till djur och natur i största allmänhet.

Källa: Washington Post

Se även tidigare inlägg:

Nationalparkerna försöker locka unga 20120527

Everglades tigerpytonormar blir världsnyhet 20120202

Floridas fauna kvävs av pytonormar 20120131

Demokrat vill att Obama stoppar tigerpytonormar 20120114

Newt Gingrichs djurintresse 20111210

Veteraner sammanförs med krigets hundar 20111122

Patriotiska djur hedrar veteraner 20111111

Hajar i de amerikanska haven 20110710

USA:s krigshundar 20110531

Challenger - USA:s patriotiska vithövdade havsörn 20110530

Hund räddad till havs i Japan 20110402

Obama benådar alligator-tjuvjägare 20110521

Federalt tigerpytonförbud diskuteras i kongressen 20100325

Ken Burns om amerikanska nationalparker 20090927

5 kommentarer:

Dag Lindgren sa...

Man ställer sig frågan varför det är så kontroversiellt med 200 vargar i Sverige. En del av förklaringen är att det finns stora mycket glesbefolkade "samhällskontrollerade" (statsägda) områden i USA, där vargarna nu finns. Den närmaste parallellen i Sverige är Lappland, där de svenska vargarna är portade.
Jag har en vargblogg http://vargdag.wordpress.com/

Ronie Berggren sa...

Coolt, tack för bloggtipset. Jag är verkligen ingen vargexpert, bara amatörintresserad av rovdjur och djur i allmänhet. Och stark förespråkare av att verka för mer harmonisering djur-naturliv och mänsklig civilisation emellan.

Ronie Berggren sa...

Jag ska börja läsa din vargblogg, men bara lite kort; vad har du för syn och inställning till den svenska vargdebatten? Du motsätter dig jakt förmodar jag?

Anonym sa...

Hej.

Tack vare lyckliga omständigheter (tack DL) har jag hamnat på denna sida som jag bokmärkt.
Du tar upp ett ämne jag följer rätt så noga, men måste reagera när du skriver så här:
”Jaktförespråkarna förklarar dock att det inte handlar om någon ny utrotningsjakt - och vetenskapsmän förklarar att den ökade vargstammen även fört med sig fler goda effekter. Bland annat har Aspen-träden i Yellowstone återhämtat sig pg a att vargarna håller älgarna i schack, och sedan vargar introducerades på 1990-talet har förstörelse av de största träden sjunkit med 75%. Vilket i sin tur ledde till en större växtlighet, vilket resulterade i fler såväl bävrar som bisonoxar.”
I den svenska debatten har våra vargforskare misslyckats med att påvisa vetenskapligt odiskutabla positiva effekter av varg i vår fauna. Däremot har vår rovdjursförvaltning på Naturvårdsverket hänvisat till just detta du skriver om Yellowstone, men tyvärr valt att utelämna en avgörande omständighet. Det är nämligen så att miljörörelsen tvingade fram ett stopp på jakten i Yellowstone någon gång på 70-talet (bestånden av gräsätarna hölls dessförinnan i schack med jägarnas kulor och krut). Och det behövs inga större insikter för att förstå att det fick till följd att just dessa stammar då överbetade livsrummet och senare fick svälta. Vargen fanns ju inte vid detta tillfälle och då regleras bestånden med svält och sjukdomar. Din beskrivning av händelseförloppet haltar alltså rejält. Nu lever vi tyvärr i tider där de största predatorerna tillskrivs en falsk förtjänst så att även du gått i fällan är förlåten.

Jag hymlar inte om min grundinställning utan anser mig stå humanistiska värden nära och delar mina åsikter på denna bloggsida: http://rovdjurspolitik.wordpress.com/ Bemöt mig gärna där, jag strävar emot uppriktighet och sann vetenskap.

Ronie Berggren sa...

Tack för kommentaren, och länken till din blogg också. Jag är ju ingen vilddjursexpert i något som helst avseende alls. Inte heller har jag några märkvärdiga amatörkunskaper, så jag kan inte bedöma vare sig situationen i Sverige eller i USA.

Jag ville mest tipsa om den spännande artikeln - debatten ifråga får experter som du driva utan mig :) Men tack för tipset till din blogg också, jag ska försöka sätta mig in i debatten med hjälp av era bloggar.