onsdag 25 april 2012

Romney cementerar nomineringen

Mitt Romney vann inatt alla fem republikanska primärval i Pennsylvania, Connecticut, Delaware, New York och Rhode Island där 231 delegater sammanlagt stod på spel. Hur det skulle ha gått i Rick Santorums hemstat Pennsylvania om denne stannat kvar får vi aldrig veta. Nu cementerade Romney genom segern/segrarna sin ställning som segrare i det republikanska primärvalet. Här är resultaten:

----------------------

Connecticut:

1. Mitt Romney - 67,4%

2. Ron Paul - 13,5%

3. Newt Gingrich - 10,3%

4. Rick Santorum - 6,9%

Delaware:

1. Mitt Romney - 56,5%

2. Newt Gingrich - 27,1%

3. Ron Paul - 10,6%

4. Rick Santorum 5,9%

New York:

1. Mitt Romney - 62,4%

2. Ron Paul - 15,7%

3. Newt Gingrich - 12,9%

4. Rick Santorum - 9%

Pennsylvania:

1. Mitt Romney - 58%

2. Rick Santorum - 18,3%

3. Ron Paul - 13,2%

4. Newt Gingrich - 10,5%

Rhode Island:

1. Mitt Romney - 63,2%

2. Ron Paul - 23,9%

3. Newt Gingrich - 6,1%

4. Rick Santorum - 5,7%

Newt Gingrich hade hoppats på en seger i Delaware. Han indikerade dock att han övervägde att hoppa av om han inte vann där - det återstår nu att se om så verkligen blir fallet.

-----------------------

Här är Mitt Romneys segertal där han beskriver hur Obama misslyckats i sitt ledarskap och att återställa de ideal som gjort USA till den främsta nation på jorden:

Visit msnbc.com for breaking news, world news, and news about the economy



Här skriver SVD också om valresultaten. Och här DN.

Se även tidigare inlägg:

Romney vinner i Wisconsin, Maryland och D.C 20120404

Inga kommentarer: