söndag 29 maj 2011

En sann svensk USA-vetares spontana åsikt

USA och Sverige har många saker gemensamt. Andra saker mindre gemensamt. För att på allvar förstå USA krävs en viss öppenhet för en del saker som i Sverige kan kännas väldigt främmande. De flesta svenska USA-vetare eller journalister saknar emellertid den förmågan - något jag på denna blogg vid olika tillfällen gett exempel på - häromdagen hittade jag ett till när jag satt och läste i Sören Sommelius bok “Från King till Obama: medborgarrättsrörelsens kamp i USA” - en bok vars innehåll sammanfattas bra av dess titel.

Boken - som jag ännu inte läst ut - börjar med en inledande portion svensk Obama-fascination, och Adlibris beskrivning av boken lyder som följande:

Martin Luther King sköts till döds 1968. Många menar att det är först nu, med president Obama, som någon tagit vid där Kings kamp om medborgarnas rättigheter abrupt tog slut.


Denna syn på saken behöver inte vara fel, men får boken att kännas lite väl löjligt tidspräglad. Innan Obama blev president brukade man kalla Bill Clinton för "USA:s första svarte president" - och när Jimmy Carter vann presidentvalet 1976 så menade många att man nu kunde säga att "inbördeskriget äntligen var slut" - eftersom han var den förste president sedan inbördeskriget som kom från den djupa södern. Beskrivningar som båda givetvis var typiskt kortsiktigt tidspräglade. Och idag vet jag ingen som omnämner Carter eller Clinton med de där formuleringarna. (Man behöver inte tro på helgon, men katolska kyrkan gör åtminstone inte misstaget att helgonförklara folk innan deras gärningar och livshistorier ens är avslutade).

Därefter blir boken dock snabbt bättre när Sommelius ger sig i kast med de svartas historia som han skildrar med en spännande berättarstil (Jag kan för lite om de svartas historia för att kunna kritisera, och säkert finns det många andra bra böcker om de svartas historia, men Sommelius bok verkar hittills utgöra i alla fall -en- av många bra böcker om detta ämne).

På sida 59 skriver han emellertid så här efter att ha anlänt till ett hotellrum i Atlanta:

“På rummet låter jag flåsiga Fox News Channel stå på. Världen utanför USA finns inte. Fox ger mig ont i huvudet, så mycket svada, så många flosker och till råga på allt är det här en av USA:s mest sedda kabeltevekanaler.”


Ett uttalande som visar att författaren saknar förmåga att förstå sig på en väsentlig del av den amerikanska kulturen. Hans beskrivning är förstås dessutom felaktig - Fox News rapporterar även om händelser utanför USA. Jag har följt såväl Fox News som MSNBC dagligen i ca 3,5 år - och båda kabelnätverken är utmärkta nyhetsförmedlare.

CNN och PBS är också bra kanaler - men faktum är att den amerikanska kulturen är åsiktsbildande på ett sätt (på ett helt annat sätt än Sverige) som gör att jag tror att man missar mer genom att bara följa CNN än om man bara följer Fox News och MSNBC. Men mer om den saken behöver inte sägas här - poängen är dock att hans spontana uttalande visar en svensk oförståelse som gör att man kan undra om han verkligen förstår den svarta miljö han försöker beskriva, som också den är -synnerligen- osvensk.

Kanske gör han det, och hittills är hans bok informativ och läsvärd (om man bortser från hans personliga åsikter om Obama och Fox News) - men hans uttalande väcker likväl vissa farhågor. Kan en person som tycks ha så lite förståelse för en så stor del av amerikansk kultur som Fox News/den amerikanska konservatismen - verkligen ha förståelse för vad en svart pastor tror, tycker och tänker? Har en person med ett så uppenbart tydligt trångt synsätt på en sak, verkligen förmågan att ha ett brett perspektiv på något annat?

Jag känner inte Sören Sommelius och jag är ingen expert på de svartas historia i USA (även om ämnet onekligen intresserar mig). Men hans nedskrivna spontana åsikt gör att jag anser att det finns orsaker att betvivla den saken.

Ni som läst boken eller är duktiga på de svartas historia i USA får gärna delge era synpunkter på hans bok.

Se även tidigare inlägg:

Om diverse andra bristande svenska USA-skriverier:

Albert Bonniers felöversättning av Hillary Clintons självbiografi 20110503

Vinklad USA-rapportering och svensk Public Service 20110401

Recension: Decision Points - av George W. Bush 20110328

Recension: Den sårbara supermakten av Erik Åsard 20100930

2 kommentarer:

Gustav Lundblad sa...

Sommelius är bisarr. Här i Skåne, där han verkar i Nordväst för HD, är han väl mest känd för detta: http://hd.se/kultur/blogg/2009/07/01/de-skanska-flaggorna/

Tydligen har han bott i Skåne merparten av sitt liv utan att ens förstå skånsk kultur :)

Ronie Berggren sa...

Mycket möjligt. Själv är jag norrlänning :)