måndag 25 april 2011

Påskavslutning: Fulton Sheen förklarar den klassiska mässan

Jag är inte republikan - däremot är jag pro-republikan och anser att republikanernas politiska filosofi är en bra och mycket viktig sådan, samt en ideologi som väldigt sällan presenteras rättvist här i Sverige, varför jag på denna blogg försöker lyfta fram den saken.

Jag är heller inte katolik - däremot är jag pro-katolik och anser att katolska kyrkans teologi, tro och historia är en bra och mycket viktig sådan, samt en tro som väldigt sällan presenteras rättvist här i Sverige, varför jag på denna blogg också försöker lyfta fram den saken, åtminstone om det på något sätt går att koppla till amerikansk politik.

Fox News diskuterar här helgonförklaringsprocessen av tidigare påve Johannes Paulus II och den amerikanske biskopen Fulton Sheen (som avled 1979) - och även Fox News relativt unga reporter minns en av Sheens många roliga berättelser, trots att han dog när hon förmodligen var väldigt liten:



Här är Fulton Sheens förklaring av den klassiska katolska mässan, innan andra Andra Vatikankonciliet 1962 (när man ändrade delar av mässan till engelska istället för latin, något som länge ledde till en djup splittring inom kyrkan och något som bland annat den katolske författaren J.R.R Tolkien motsatte sig).

Den mässa Sheen här förklarar är dock den klassika och den ägde rum på Påsksöndagen 1941 i Our Lady of Sorrows church i Chicago. Vilket är ett passande avslut på mina egna påskinlägg så här exakt 70 år senare:



Och slutligen en kort påskdagspredikan från gårdagen, av fader Jason Worthley:



Se även tidigare inlägg:

60 Minutes: Ortodoxa munkar i Grekland 20110425

Fulton Sheen - Långfredagen 1965 20110422

USA:s kristna anti-kommunism och dagens anti-islamism 20101210

Inga kommentarer: