måndag 5 juli 2010

Medbloggare sökes

Den här bloggen har funnits sedan januari 2008 och har sedan 2009 i princip uppdaterats flera gånger om dagen. Bloggen har dessutom följt Barack Obamas presidentskap närmare än de flesta andra svenska bloggar (och tidningar et c) gjort. Bloggen har även haft en tämligen unik svensk infallsvinkel på ämnet: en rapportering om Obama ur ett svenskt pro-republikanskt perspektiv. Än mer har dock bloggen syftat till att vara pro-amerikansk, vilket i sig innebär att den inte har varit svartmålande av president Obama utan enbart kritisk ur ett intern-amerikanskt ideologiskt perspektiv (och den intern-kritiken har existerat i USA sedan författningsfädernas dagar).

Det har varit kul att följa Obama så här nära, så här länge (dock inte lika kul som att följa hans företrädare). Tyvärr har dock olika omständigheter gjort att jag inte längre har möjlighet att skriva lika aktivt som hittills. Bloggen kommer att fortsätta, men inte med lika regelbundna uppdateringar från min sida. Det är dock den nära och regelbundna rapporteringen som i mitt tycke gjort bloggen till vad den är, och som lagt grunden till de relativt självständiga analyser av Obamas presidentskap (hans tal etc) som till och från gjorts. Därför känns det tråkigt att behöva dra ner på aktiviteten. Jag hade hoppats kunna fortsätta tills andra halvan av Obamas första mandatperiod börjar i januari 2011, eller åtminstone tills efter höstens mellanval. Tyvärr har jag dock ingen möjlighet till detta, men innan bloggen på allvar börjar trappas ned (inte läggas ned) så tänkte jag dock göra en efterlysning om i fall någon trogen bloggläsare skulle vara intresserad av att delta i bloggandet.

Syftet med den här bloggen har varit att ge en mer balanserad USA-rapportering i jämförelse med den (oftast ensidigt pro-demokratiska och anti-republikanska) rapportering som generellt ges i svensk media. Men också att ge en pro-amerikansk skildring av USA i största allmänhet. Om någon skulle vara intresserad av att hjälpa till med att fortsätta det arbetet så tas en intresseanmälan emot med stort nöje.

Kraven är inte särskilt många, dock har jag några:

- Det ena och viktigaste är att du bör vara pro-amerikan. Du måste inte dela mina åsikter i allt (jag har bloggat ur ett tämligen neo-konservativt) och vilken intern amerikansk ideologi du sympatiserar med spelar ingen större roll, oavsett om du är libertarian, högerkristen eller en pro-demokratisk liberal (dvs förespråkare av den amerikanska politiska liberalismen).

Däremot måste du vara pro-amerikan eftersom bloggen syftar till att försvara (genom att förklara) USA:s roll i världen. Det innebär också (och i synnerhet eftersom bloggen är en svensk sådan, och inte en amerikansk) att svartmålande propaganda som riktas mot demokrater eller republikaner heller inte är av intresse. USA är en god kraft i världen oavsett om dess president är republikan eller demokrat, heter Bush eller Obama. Den åsikten bör du dela.

- Det andra kravet är att du inte får vara anonym på bloggen utan bör skriva i ditt eget namn. Särskilt viktigt är detta om du vill göra egna analyser av saker och ting och uttrycka åsikter. (Undantag kan eventuellt göras om du bara vill skriva inlägg som hänvisar till rena nyheter om vad Obama gjort den senaste dagen eller dylikt).

- Ett annat plus är också om du följt den här bloggen regelbundet under en längre tid eftersom du då fått en god bild av hur jag/vi (jag, Erik och John) hittills drivit saker och ting. Det är dock bara ett plus och ingen absolut nödvändighet.

Om du anser att du fyller de här kraven och är intresserad av att medverka så skriv ett mail till mig (mail-adress finns i spalten till höger) där du berättar lite om vem du är (standardsaker, typ namn, ålder, utbildning, arbete, bakgrund, hemstad etc), vad du skulle kunna tänka dig att bidra med på bloggen och varför du skulle vilja medverka.

Det vore kul om bloggen kunde fortsätta i snarlik tappning som hittills med regelbundna uppdateringar - så visat intresse tas således emot med tacksamhet :)

Eftersom bloggen inte lägger ned så säger jag avslutningsvis inte tack och adjö, men däremot kan jag passa på att tacka alla regelbundet återkommande läsare. Sedan början av 2009 har antalet regelbundet återkommande besökare (den enda statistisk jag funnit intressant) generellt legat på mellan ca 15-30 besökare om dagen. Det har varit kul att skriva, och det verkar i alla fall som ni också tyckt att det varit kul att läsa, så för det tackar jag :)

Ronie Berggren

Inga kommentarer: