måndag 11 februari 2008

Den amerikanska skräpmatskulturen

Det finns mycket med USA som jag gillar, och somliga saker jag inte gillar. En av de amerikanska företeelser jag är glad att Sverige än så länge i åtminstone relativt stor utsträckning slipper är den amerikanska skräpmatskulturen. Amerikaner är det tjockaste folket på jorden, och 2004 fick Bill Clinton genomgå en hjärtoperation pg a att hans inre pump börjat svikta, till stor del pg a att den amerikanske presidenten hade en svaghet för snabbmat i form av hamburgare. Efter operationen startade Bill Clinton ett projekt för att motverka fetma bland amerikanska barn och ungdomar - ett projekt mycket viktigt, inte minst för det amerikanska folkets framtid.

Idag såg jag en intervju med Hillary Clinton där journalisten frågar hur den kampanjande presidentkandidaten håller sig i form, och att det måste vara svårt att äta nyttigt när hon är ute och kampanjar, på vilket Hillary svarar "att det är omöjligt när hon är ute och reser". Själv undrar jag varför det skulle vara svårare att äta nyttigt när man är på resande fot än när man inte är det? Okej om jag var på resande fot: jag skulle inte ha råd att alltid äta det nyttigaste. Men jag betvivlar att det är där skon klämmer för den fd presidentfrun. Kanske har hon mitt i sitt kampanjande inte tid att fixa ihop en sallad med rätt antal kalorier, frukt och chocklad med lagom portion antioxidanter, fisk med nyttigt omega 3-tillskott etc. Men seriöst, hon har ett eget flygplan, en egen stab, och säkerligen folk som såväl fixar hennes frisyr varje morgon och som sköter allt annat praktiskt för henne under dagarna, således borde väl någon av dem kunna springa in i närmaste butik och fixa ett nyttligt mål mat åt den tilltänkta första kvinnliga presidenten? Därför är det förmodligen inte heller där problemet sitter.

Den enda slutsats jag därför kan dra är att det måste vara relativt svårt att få tag i nyttig mat i USA, i jämförelse med Sverige - något som också är min egen erfarenhet av landet i Väst. I det avseendet har USA således en del att lära - och förhoppningsvis lär de sig snabbt. Jag tror nämligen inte ens att amerikaner skulle uppskatta en alltför överviktig kvinna som landets första dam.

Inga kommentarer: