fredag 11 januari 2008

Kerry stöder Obama

"Förloraren" John Kerry har beslutat sig för att stödja Barack Obamas kandidatur. Hna vänder sig därmed mot Hillary Clinton, och kanske framförallt, sin förre vice-presidentkandidat John Edwards.

Får detta någon betydelse? Jag har svårt att tro att Kerry har sådant stort inflytande längre; därtill hade Kerry hela Hollowood och stora delar av det övriga amerikanska kulturetablissemanget med sig i valet 2004 utan att vinna. Jag tror inte att enskilda "endorsements" har sådan stor påverkan på väljarna som man kan tro. Därmed inte sagt att de är värdelösa.

Dick Erixon skriver att Kerrys stöd till Obama är föga överraskande. Det finnes två falanger i det demokratiska partiet: Clintons och Ted Kennedy. I förra valet stödde Kennedy John Kerry medan Clintons stödde Wes Clark.

Jag kan emellertid inte låta bli att fundera på huruvida Kerrys stöd i viss mån kan vara till nackdel för Obama. Vem vill ha stöd av en "förlorare" egentligen? Eller underskattar jag månne Kerrys karisma och det intryck han kan tänkas göra på väljarna?

4 kommentarer:

David sa...

Kerry förlorade visserligen mot Bush, men innan dess vann han ju över de andra demokrat-kandidaterna. Han är därmed även en före detta vinnare.

Dessutom tycker jag att det är intressant att Kerry stöder Obama trots att de är så pass olika i sättet. Det får mig att undra exakt varför han valt att stödja Obama. Om Amerikanske väljare ställer sig samma fråga så kan Kerrys uttalade stöd göra att folk lär sig mer om vad Obama står för i samband med att de försöker ta reda på varför Kerry stödjer honom. Och en sådan ökad exponering tror jag skulle verka positivt för Obama.

Erik sa...

Visserligen stöder nog de flesta av Obamas anhängare honom pga hans åsikter, men frågan är om inte många gör det pga hans karisma snarare än hans politik och att han står för något nytt. Att förknippas med Kerry kanske tar bort lite av denna förnyelseglans?

Och om tillskottet av väljare mer lockas av glansen än själva det politiska budskapet så tror jag inte att folk kommer att gilla Obama mer för att de ställer sig frågan varför Kerry stöder honom.

Erik sa...

Men det är en intressant poäng du tar upp, och jag avfärdar den inte. Jag är dock skeptisk :)

Ronie Berggren sa...

Lite taskigt för Edwards dock, som var Kerrys tilltänkta vice-president 2004. Jag hörde dock på ABCNews att de två inte kom gick så bra ihop efter deras misslyckade presidentkampanj.